Denne uken satte Norges Bank styringsrenten ned 0,25 prosentpoeng. Med det blir også økonomien til en gjeldstynget befolkning litt bedre. Men påvirker Norges Banks rentesetting også bankenes omdømme? Mye tyder på det.
Nordmenn er blant verdens mest gjeldsbelastede folk. Ifølge SSB har 85 prosent av oss lån, i gjennomsnitt på 1,7 millioner kroner. Bankene spiller dermed en avgjørende rolle i folks hverdag.
I Kimes omdømmeundersøkelse, som måler ti av landets største bransjer, scorer bank- og finansbransjen omtrent på gjennomsnittet. På den positive siden vurderes den som en svært god arbeidsplass og med solide økonomiske fremtidsutsikter. Men på områder som tillit, innovasjon og samfunnsbidrag henger den etter. Halvparten av befolkningen mener den ikke bryr seg om folk flest.
Dyrtiden har satt omdømmet til bransjer som leverer livsnødvendigheter som mat, strøm – og penger - under press. Når folk blir spurt hva de opplever som mest kritikkverdig med bankene, peker hele 27 prosent på at bransjen oppleves kynisk og altfor opptatt av profitt. Sitater som «profitt på bekostning av lånekunder og småsparere» og «at direktørene har skyhøy lønn, mens låntakerne sliter med høy rente» er typiske for manges oppfatning av bankenes virksomhet.
Når renten stiger, styrkes forestillingen om at bankene øker marginene sine på kundens bekostning. Det er en seiglivet oppfatning som svekker tilliten. Det er grunn til at tro at bankene vil nyte godt av den motsatte effekten når renten går ned.
For å bygge et sterkere og mer robust omdømme, må bransjen løfte frem sine styrker: trygghet, solide reguleringer og høy kompetanse er noe av det folk flest trekker frem som bank- og finansbransjens sterkeste egenskaper. Her kan bankene være tydeligere på hvordan dette faktisk gagner kundene.
Mange fremhever også rådgivning og service som positivt. I en tid der bankene har digitalisert hele kundereisen, ligger det en stor mulighet i å bygge omdømme gjennom å synliggjøre de tusenvis av flinke ansatte som hver dag jobber for å ta godt vare på pengene våre.
Skal bransjen styrke sitt omdømme, må den vise at den står på vanlige folks side, uavhengig av rentebeslutningene i Norges Bank. Bankene bør bruke tiden til neste renteoppgang godt!