Kime ble etablert for litt over ett år siden av Rolf Ellingsen Aaneland og Kruse Larsen som det tredje byrået i Inkognitogata 1, ved siden av Kruse Larsen og Pressure. Kime er spesialisert på omdømme, analyse og selskapskommunikasjon.
Nå styrker Kime laget med rådgiver og tidligere journalist Sunny Sharma.
– Jeg har lenge vært en tilhenger av Rolfs kreative og strategiske tilnærming til faget vårt. Det føles derfor helt riktig å utvikle meg videre i Kime. Å være en del av et miljø med Kruse Larsen og Pressure, med så mye driv og faglig sterke folk, er selvsagt et stort pluss, sier Sharma.
Deler felles filosofi
Sharma går fra Publicis MSL til rollen som rådgiver i Kime. Han har bakgrunn som journalist i NRK og TV 2s samfunnsavdeling, og har de siste årene jobbet med strategisk kommunikasjon for flere av Norges største merkevarer.
– Man sier ikke nei til å være med og bygge videre på noe som fortsatt er ungt, men som allerede har så mye vind i seilene. Vi deler også felles filosofi om å være bevisste på hvem og hva vi jobber med. Det gjør at vi kan jobbe mer strategisk og komme tettere på kundene, noe jeg virkelig gleder meg til å bidra til, sier Sharma.
Aaneland var den som hentet Sharma fra journalistikken til kommunikasjonsbransjen i 2023 da han ledet Publicis MSL. Nå er de kolleger igjen.
– Nå har jeg ansatt Sunny to ganger, så jeg vet både hva han er god for og hva han står for. Han bringer med seg en unik kombinasjon av strategisk samfunnsforståelse, journalistisk teft og handlekraft, noe som er høyt etterspurt av kundene våre, sier Aaneland.
Tydelig behov
Han ser rekrutteringen som et naturlig grep i takt med at etterspørselen og oppdragsmengden øker.
– Vi har fått inn store kunder som ser etter strategiske partnere med vår spisskompetanse. I løpet av årets fem første måneder har vi hatt større omsetning enn i hele fjoråret. Vi prioriterer å inngå langsiktige avtaler med selskaper som ønsker en mer strategisk tilnærming til posisjonering og omdømme, sier Aaneland.
Kime har i likhet med sine søsterselskaper helt åpne kundelister. Der finnes virksomheter som KLP, CMS Kluge, Columbus, Norges Bondelag og fotballklubben Bodø/Glimt. Aaneland forklarer at veksten henger tett sammen med satsingen på skreddersydde leveranser og utviklingen av egne verktøy, som Kimes Omdømmeundersøkelse.
– Vi har investert mye i å utvikle et tilbud som matcher kravene til moderne kommunikasjonsavdelinger og gir dem verktøy for å løfte kommunikasjonens rolle både internt og eksternt. Det har vært en verdifull investering som har gjort oss mer attraktive og det hjelper våre kunder å lykkes bedre med sine utfordringer, sier Aaneland.