Dette gjelder blant annet dagligvarehandelen, oppdrettsnæringen og kraftbransjen. For olje og gass er det motsatt: den yngste delen av befolkningen stoler mindre på landets mest innbringende næring enn resten av oss.
For dagligvarehandelen oppgir 39 prosent av de mellom 18 og 30 at den er til å stole på, mot kun 25 prosent i befolkningen totalt. I oppdrettsnæringen er forskjellen nesten like stor: 43 prosent blant de unge mot 25 prosent totalt.
Kraft- og energibransjen er et annet interessant eksempel. Den har generelt lav tillit, men blant unge er andelen som mener den er til å stole på hele ti prosentpoeng høyere enn snittet – 34 versus 24 prosent tillit. Det peker mot et generasjonsskifte i synet på bransjens rolle.
For olje- og gassbransjen er det motsatt: Den nyter generelt høy tillit i befolkningen med en score på 47 prosent. Blant de unge er scoren derimot en god del lavere på 38 prosent. Det er trolig dette Equinor også har fanget opp i sine egne målinger, og som er bakgrunnen for selskapets nylig lanserte dataspill «Energy Town» som ble lansert i Storbritannia.
Denne typen forskjeller mellom aldersgrupper handler ikke bare om livserfaring. 20-årene er en formativ fase. Det er her vi etablerer holdninger til arbeidsliv, teknologi og samfunn, og tar valg som ofte følger oss i flere tiår. Har man først valgt en strømleverandør, bank eller tannkrem i 20-årene, er sannsynligheten stor for at man bruker det samme når man er 40, 50 og 60 år.
Dette er også årsaken til at mange merkevarer bruker uforholdsmessig mye ressurser på å vinne unge voksne. De vet at holdninger og kundeforhold som blir etablert tidlig har høy livsløpsverdi. Det samme gjelder for omdømme. Blir du oppfattet som troverdig, fremtidsrettet og relevant i starten av folks yrkesliv, har du langt større sjanse for å bli med dem videre, enten det er som arbeidsgiver, samfunnsaktør eller samarbeidspartner.
Derfor er det verdt å merke seg hvilke bransjer unge voksne orienterer seg mot. For virksomheter med ambisjoner om å være relevante også i fremtiden, er dette en gruppe det lønner seg å forstå og som er verd å investere tid og innsats i å overbevise.